Pin It

BMW „M“ divizija ili u prevodu „Motorsport“ nastala je 1972. godine i na početku brojila je samo 8 zaposlenih čiji je cilj bio da iskustva sa trkačih staza prenesu na cestovne modele kako bi ih učinili daleko boljim od konkurencije. U tome su uspjeli, a i danas važe za automobile koji imaju najviše sportske duše u svom segmentu.

 

BMW M3 E30

Priča počinje sa modelom E30 koji je predstavljen daleke 1986. godine. On je nastao kao homologirana verzija trkačeg automobila koji je nastupao u Grupi A utrke Touring Car. Ujedno predstavljao je odgovor Mercedesovom 190E (W201) modelu koji je predstavljen 1983. godine.

Mogli smo ga razlikovati po nešto drugačijoj karoseriji u odnosu na serijski model što je uključivalo 12 novih elemenata. Najupečatljiviji su prošireni blatobrani, zadnji spojler na prtljažniku kao i dodaci odbojnicima te bočni pragovi. Sve u svrhu da se poveća aerodinamika automobila. Masa automobila se kretala od 1.200 do 1.400 kg zavisno od verzije

Iako su tada postojali odlični motori sa šest cilindara, M odjel se opredjelio za četverocilindarski S14B23 (poznatiji kao S14) atmosferski motor zapremine 2,3 litra sastavljen od nekoliko motora najveće snage 200KS ili 195 KS u verziji sa katalizatorom. Uparen je bio sa petostepenim ručnim Getrag 265 mjenjačem i snagu je slao, naravno, na zadnje točkove. Sve verzije su bile opremljene diferencijalom sa ograničenim proklizavanjem. Od 0-100 km/h išao je za 6,9 sekundi dok je maksimalna brzina bila 235 km/h.

Ovjes je takođe pretrpio velike izmjene. Ugrađena su nova aluminijumska poprečna ramena, „strut bar“ te je sada automobil postao neznatno „tvrđi“ i bliži podlozi što se pozitivno odrazilo na performanse automobila.

Da bi se automobil održao konkurentnim u utrkama, pravila su se mjenjala pa su tako nastajale nove specijalne verzije ovog modela na svo zadovoljstvo nas običnih smrtnika. Bile su ukupno tri nove verzije: EVO 1, EVO 2 i Sport Evolution. Bili su dodatno olakšani, sa jačim motorima i poboljšanim ovjesom.

EVO 1

Prvi modeli su koristili isti motor kao i standardni M3 model ali je dodatno olakšan upotrebom novih lakših materijala. Tu su još novi aerodinamićki elementi. Proizveden je ograničenoj seriji od 505 primjeraka. Druga verzija uz identičan izgled dobija snažniji motor snage 215KS. Ubrzanje 0-100 km/h za 6,7 sekundi dok maksimalna brzina iznosi 240 km/h. Druga verzija proizvedena je u brojci od 1.519 primjeraka.

EVO 2

Druga generacija homologiranih trkačih automobila dobija nešto drugačiji „body kit“ sa nešto jačim motorom snage 220KS. Ubrzanje 0-100 km/h za 6,4 sekunde, maksimalna brzina 246 km/h. Bilo je proizvedeno ukupno 500 komada.

Sport Evolution

Zadnja i najjača verzija M3 E30 modela. Motor je dobio nešto veću zapreminu od 2,5 litara. Sada je snaga porasla na 238 KS što je bilo dovoljno da automobil ubrza do 100 km/h za 6,1 sekundu dok je maksimalna brzina iznosila 248 km/h. Bilo je proizvedeno ukupno 600 modela i jedna samo Convertible verzija ove specijalne edicije.

Osim specijalnih verzija ovog modela M3 E30 edicija bila je proizvedena u Coupe i Convertible varijantama sve do 1992. godine.

BMW M3 E36

Nasljednik populare E30 serije bila je serija E36 koji se proizvodio u periodu 1992-1999 godine. Pravljen je u tri verzije, kao sedan, coupe i convertible. Masa automobila je neznatno narasla na 1.460kg dok je convertible verzija nabacila dodatnih 100kg, tačnije 1.560kg.

Karakteristika ove serije je što će se po prvi put koristiti redni šestocilindraš zapremine 2.990 cm3 i pravljen je u dvije verzije.

Prva verzija proizvodila se u periodu 1992-1995 godine i imala je motor (oznake S50B30) snage 286KS i 320Nm obrtnog momenta. Od 0-100 km/h išao je za 5,4 sekunde dok je maksimalna brzina bila ograničena na 250 km/h. 1994. godine bila je predstavljena M3 GT limitirana serija ove prve serije u brojci od 350 primjeraka za zbog homologacije. Svi modeli imali su British Green Racing zelenu boju i povećanu snagu motora na 295KS. Performanse i tehnički podaci su ostali nepromjenjeni. Svi modeli bili su upareni sa petostepenim ručnim mjenjačem.

Druga verzija se proizvodila u period 1995-1999 godine. Stizali su sa unaprijeđenim šestocilindarskim motorom (oznake S50R32) gdje je zapremina povećana na 3,2 litra,a proporcionalno tome narasla je i snaga na 321KS odnosno obrtni moment na 350Nm. Osim promjena ispod lima, promjene sa vana obuhvatile su nova prednja svjetla, prozirne pokazivače pravca te nove aluminijske felge. Svi modeli bili su upareni sa šestostepenim ručnim mjenjačem. Nešto poslije uveden je po prvi put u historiji DSG mjenjač sa šest stepeni prenosa. Tehnički podaci govorili su da je ova verzija do 100 km/h stizala za 5,2 sekunde dok je maksimalna brzina kao i kod prve verzije ostala elektronski ograničena na 250 km/h. Ono što su ljubitelji jako cijenili kod ove verzije pored performansi je zvuk motora koji je bio neopisiv riječima.

Postoji nekoliko specijalnih edicija ovog modela,a nabrojat ćemo samo one koji su se koristili na tlu starog kontinenta. Pored već opisane serije M3 GT, sljedeća na redu je M3 Evolution Imola Individual.

M3 E36 Evolution Imola Individual

Neki su je zvali i M3 GT2. Motor i tehničke karakteristike se nisu mjenjale,a automobil je poznat najviše po vanjskom izgledu gdje u prvi plan upada posebna Imola red (405) metalik boja. Ono po ćemu se ovaj automobil izdvaja od drugih pored ove specijalne boje su dorađeni prednji i zadnji odbojnici, novi M3 GT Class II spojler na prtljažniku automobila te douple-spoke aluminijske felge. U unutrašnjosti su dominirala nova Amaretto sportska sjedišta presvučena u Nappa kožu u takođe Imola red boji koja su uz to električni pokretana i izgledaju fenomenalno. Tu su još ručni ili SMG automatski mjenjač, priprema za GSM telefon, klima uređaj i još dosta toga.

M3 E36 GTR

Radi se zapravo o trkačem automobilu koji je prošao homologaciju i može se voziti na cesti. Proizvedena su samo dva primjerka. Automobil je dodatno olakšan upotrebom kompozitnih materijala,a u unutrašnjosti su ostavljeni samo osnovni elementi koji su potrebni za vožnju. Pa je tako ukupna masa automobila svedena na brojku od 1.300kg. Motor je dorađena verzija modela S50R30 čija je snaga 300KS. Pored toga karakterističan je po 18 inčnim aluminijskim felgama, podešavajućim spojlerima naprijed i nazad, i zaštitnim kavezom u unutrašnjosti automobila.

Ono što je karakteristično za ovu seriju je to da je prema mišljenju kolega iz Car&Driver-a ovaj model bio proglašen za automobil koji je najbolje držao cestu i koji je bio najbolje izbalansiran model 90-tih godina. Uz to ovo je bio i prvi BMW iz „M“ odjela koji je bio dizajniran pomoću kompjutera.

BMW M3 E46

M3 E46, prvi put predstavljen javnosti u oktobru mjesecu 2000. godine. Njegova najveća novost bio je novi 3,2 litarski S54 atmosferski motor kojeg je posebno složio već sada popularni „M“ odjel. U vrijeme kada je proizveden bio je ujedno prvi motor u svijetu koji je imao najveću specifičnu snagu po litri zapremine od svih motora na svijetu, ne računajući motor McLarena F1 koji je ionako bio porjeklom iz BMW-a. Proizveden je u verzijama Coupe i Cabriolet dok je sedan izostavljen bez ikakvog pojašnjenja. Masa automobila je iznosila 1.549kg i proizvodio se u periodu 2001-2006 godine.

Raspolagao je sa snagom od 343KS pri 7.999 obr/min. dok je obrtni moment iznosio 365Nm i bio je dostupan od 4.900 obr/min. Snaga se prenosila preko šestostepenog ručnog odnosno preko obnovljenog SMG mjenjača druge generacije sa takođe šest stepeni prenosa. Tehničke performanse govore da je 100 km/h hvatao za 5,1 sekundu u verzijama sa ručnim odnosno SMG mjenjačem dok u Convertible verzija isti cilj završavala za ravno 5,5 sekundi. Maksimalna brzina je bila ograničena na 250 km/h, mada bez blokade ovaj automobil može pojuriti i preko 270 km/h.

Ovaj „serijski“ M3 je bez problema pobrisao konkurenciju iz premium segmenta, Audija i Mercedesa.

Postojalo je nekoliko specijalnih verzija E46 serije i to: M3 Competition, M3 CSL (nama najdraži) i M3 GTR V8.

M3 E46 Competition

Competiton paket je bio posebno dostupan kao opcija i podrazumjevao je neke od elemenata sa modela CSL kao i posebnu „Interlagos Blue“ boju. Sa modela CSL preuzeo je:

  • - 19 inčne aluminijske felge
  • - Novi tvrđi ovjes
  • - Kompletan upravljački mehanizam
  • - „M“ dugme na upravljaču sa mogućnošću isključivanja DSC-a
  • - Alktantarom obložen upravljač i ručica ručne parkirne kočnice
  • - Unikatni aluminijumski dodaci u unutrašnjosti

M3 E46 CSL

Radi se o specijalnoj limitiranoj seriji od 1.400 automobila koji su se proizvodili samo za potrebe starog kontinenta. Model CSL (Coupé Sport Leichtbau) bio je dostupan u samo dvije boje: Silver Grey – Metalik siva i Black Sapphire – Metalik crna.

Na ovoj po nama najpoželjnijoj varijanti focus je stavljen na uštedi ukupne mase automobila, dotjeranom motoru kao i ovjesu. CSL je nakon tretmana smršao ukupno 110kg što je rezultat svakako za pohvaliti. Na spisku nepotrebnih stvari našao se višak zvučne izolacije, električna kožna sjedišta koja su zamjenjena sportskim od kompozita na bazi ugljeničnih vlakana i navigacijski sistem. Klima uređaj takođe nije bio dostupan u standardnoj opremi kao i audio sisitem,ali uz želju bilo ih je moguće besplatno ugraditi. Upotreba kompozitnih materijala našla je svoje mjesto na krovu, kao i oblogama vrata,a zadnje vjetrobransko staklo je zamjenjeno tanjim, lakšim primjerkom. Na kraju, raspodjela mase između dvije osovine bila je idealna 50:50 što zaslužuje svaku pohvalu i automobil je bio nevjerovatno stabilan na stazi iako je imao pogon na zadnje točkove.

Sljedeći na redu našao se kompletan ovjes kao i upravljački mehanizam čiji je krajnji rezultat bio neuporedivo upravljiviji automobil u odnosu na serijsku verziju. Kočioni sistem je takođe osvježen, svoje mjesto na modelu CSL našao je komplet kočioni sistem sa diskovima preuzet sa starijeg brata, modela M5 E39. Kontrola trakcije je takođe dobila novi menađment pod nazivom „M Track Mode“ koji je dozvoljavao da automobil tjerate do apsolutnih granica prije njegovog uključenja.

Motor je posebna priča za sebe. Snaga mu je povećana ugradnjom novog usisnog sistema od kompozita na bazi ugljeničnih vlakana, nanovo podešen rad venzila i koljenastog vratila (radilice motora) te novi ispušni sistem sa kojim se dodatno uštedilo na masi. Krajnji rezultat je 360KS iz 3,2 litarskog motora sa šest cilindara, više nego dovoljan da ozbiljno pomrsi račune mnogobrojnoj konkurenciji, pa i onoj izvan svog segmenta. Snaga se prenosila na točkove putem šestostepenog SMG mjenjača i nije bilo moguće izabrati ručni,a i zašto bi ?? Novinari koji su ga testirali bili su više nego oduševljeni ovim bolidom, tako da se izrazimo!!

M3 GTR V8

E46 GTR na svijet dolazi u februaru 2001. godine pogonjen 4,0 litarskim P60B40 motorom snage 500KS. Da bi mogao nastupiti na utrkama BMW je odlučio da u prodaju pusti 10 homologiranih trkačih verzija po cijeni od 250.000 EUR-a. Sa ovim modelom nizale su se mnogobrojne pobjede poput 24 sata Nurburgringa pa dva puta pobjeda na 24 sata SPA itd.

A automobil je postao još više poznat zavhaljujući video igrama Need for Speed: Most Wanted i Need for Speed: Carbon.

E90/E92/E93 M3

Četvrta generacija popularnog M3 modela predstavljena je javnosti 2007. godine na sajmu automobila u Frankfurtu. Proizvodio se u tri karoserijske verzije, kao coupe, sedan i convertible verzija. Da, vraćena je sedan verzija koja je bila izostavljena iz prošle generacije. Jedino što ima zajedničko sa E46 linijom i to modelom CSL je krov izrađen u potpunosti od kompozita radi uštede na masi automobila.

Slično prošlim modelima, automobil je postao teži i dobio je veći 4,0 litarski S65 atmosferski motor koji se rado vrtio preko 8.000 obr/min, po prvi put u historiji. Snaga mu je iznosia 420KS pri 8.300 obr/min,a obrtni moment od 400Nm dostupan pri 3.900 obr/min. Jedna zanimljivost je vezana za ovaj motor koja govori da je V8 motor bio cijelih 15kg lakši nego 3,2 litarski redni „šestak“ u prošloj E46 seriji. U početku je bio uparen sa šestostepenim ručnim mjenjačem ali je kasnije opciono bio dostupan M-DCT automatski mjenjač sa duplim kvačilom pri čemu je automobil bio nešto brži na cesti kao i ubrzanju iz mjesta mirovanja do 100 km/h za 4 sekunde.

Kao i kod svakog modela, ovaj su takođe obilježile neke specijalne edicije kao što su: M3 E92 GTS, M3 E92 ZCP Competition Package i M3 E90 CRT.

M3 E92 GTS


BMW je javnosti u novembru mjesecu 2009. godine predstavio najbrutalniji E92 do sada, model M3 GTS. Zapremina motora je povećana sa 4,0 na 4,4 litra, poboljšan je usis ali i izduv na motoru što je rezultiralo najvećom snagom od 450KS. Pored toga u unutrašnjosti su sada trkača sjedišta bez zadnje klupe i kavezom. Čitav automobil sada teži 300kg manje nego serijski model i to ponajviše zahvaljujući dijetom na nepotrebnim elementima u automobilu. Proizvedeno ih je ukupno 250 modela. Ubrzanje do 100 km/h iznosi 3,6 sekundi i dostupan je bio po cijeni od 115.000 EUR-a. Svi modeli su rasprodani!!

M3 E92 ZCP Competition Package

Za modelsku 2011. godinu BMW je pripremio opcioni ZCP Competition Package koji je nešto sličan kao na prošlom M3 E46 modelu,a podrazumjevao je:

- Novo ogibljenje na automobilu koje dodatno približava automobil podlozi za 10mm.

- Electronic Damper Control je u „Sport Mode-u“ dodatno podešen za nešto agresivniju vožnju

- Modifikacije takođe uključuju promjene na DSC-u (Dynamic Stability Control) u „M“ režimu rada koji je uz to preimenovan u DTC (Dynamic Traction Control)

- 19 inčne aluminijske felge, iste kao u modela M3 E46 CSL

M3 E90 CRT

CRT što u prevodu znači „Carbon Racing Technology“ začilo je obimnu upotrebu kompozita od ugljeničnih vlakana na sedan verziji modela M3 E90. Predstavljen je u junu 2011. godine i imao je isti motor kao i model GTS, kavez u unutrašnjosti kao kod GTS-a takođe, posebno dorađena sjedišta za ovu sedan verziju i još neke pogodnosti kao klima uređaj itd. Ako ga uporedimo sa serijskim M3 sedanom, CRT je izgubio blizu 200kg. Zbog toga ovaj sedan „stotku“ hvata za 3,7 sekundi što je odličan rezultat. Proizvodnja je ograničena na samo 67 primjeraka i vjerujemo većina je rasprodana!

HVALA NA PAŽNJI