0
0
0
s2sdefault

 

SAAB 90 je automobil koji će vam oprostiti ako niste čuli za njega, jer nažalost malo ko zna za taj automobil, još manje njih ga je videlo na ulici, a kamoli vozilo. Ono što je dovelo do toga jeste to što se SAAB 90 proizvodio samo 3 godine u periodu od 1984. do 1987. godine, nije bilo mnogo reklame za njega, a bio je dostupan samo na nekim Evropskim tržištima. SAAB 90 zaslužuje mnogo veću pažnju nego što ima, te ćemo se potruditi da ga opišemo u najboljem svjetlu, onakvog kakav je i bio.

 

 

Te 1984. godine, SAAB je odlučio da u ponudu uvede automobil koji će biti spoj čuvenog prethodnika, modela 99, čija je proizvodnja završena, i novog u ponudi SAAB-a 900 Cupea. SAAB 90 je u stvari bio plod te ljubavi SAAB-a 99 i SAAB-a 900, mješavina ova dva čuvena automobila. To je rezultovalo prelijepim dizajnom jer smo imali dvije legende u jednom automobilu. SAAB 90 je bio dostupan samo u kupe verziji karoserije sa 2 vrata, koja je u prvi plan isticala tečnu kupe liniju koja je krasila i model 99.

Kada SAAB-a 90 pogledamo u lice, videćemo SAAB-a 99, a kako se od B stuba približavamo zadnjem delu automobila pojavljuje se SAAB 900 kupe. Prednji dio do B stuba je SAAB 99, a od B stuba ka nazad SAAB 900, ukratko glasi opis dizajna SAAB-a 90 u nekim auto magazinima.

Ono što je SAAB 90 razlikovalo od drugih SAAB-ova jeste to što nije rođen u čuvenom Trollhatanu, već se proizvodio SAAB-ovoj fabrici u Finskoj, u gradu pod imenom Uusikaupunki. Takođe, ovaj automobil nije nikada izvezen i ponuđen na Američkom tlu, koje je bilo od velikog značaja za SAAB-ove modele. Njegovo pojavljivanje na trzištu SAAB je učinio sa ciljem da se produži proizvodnja SAAB-a 99 pod drugim imenom, od koga je model 90 bio veći, a nudio je veći prtljažnik i rezervoar za gorivo, a u isto vreme bio manji od aktuelnog SAAB-a 900. 

Što se motorizacije i opreme tiče SAAB 90 je model koji je imao najmanje opcija za dodatnu opremu od svih SAAB-ova do tada, takoreći, bio je ulazni, bazni model sa klot opremom.

Te 1984., prve godine proizvodnje SAAB 90 dobija novi "SAAB-Scania" amblem, a od opreme tu su grijana prednja sjedišta, sat u kabini, retrovizori koji se podešavaju iz kabine, nova “Cardinal” crvena boja prvi put dostupna u SAAB-u, a kao opcija tu je bio i otvor na krovu kod nas poznatiji kao "šiber". Enterijer je dijelom preuzet iz SAAB-a 99, sem što je ugao volana promjenjen.

Pod haubom se nalazi atmosferski motor iz SAAB H porodice motora, oznake B201, OHV sistema, sa jednom bregastom osovinom, 8 ventila i zapreminom od 2.0L(1985cm3), koji je razvijao tačno 100ks. Dolazio je uz karburator, a ovaj motor prvi put je 1981. godine koristio SAAB 900, a od 1982 je uveden i u SAAB 99.Ovaj motor je bio ujedno i jedini motor dostupan uz SAAB 90 i pruzao je solidne perfomanse. Povezan je opciono sa 4-stepenim ili 5-stepenim manuelnim mjenjačem koji je snagu tradicionalno slao na prednju osovinu. Verzija sa 5-stepenim manuelnim menjačem se razlikovala od 4-stepene po prednjem spojleru, koji je dovodio do znanja da se radi o opremljenijoj verziji SAAB-a 90.

Tokom proizvodnje desile su se neke minimalne izmjene i poboljšanja, pa je tako 1986. godine došlo do minornih izmjena na karoseriji u vidu novih boja, a najupečatljivija promena te godine jeste uvođenje pokazivača pravca na krilima (bokovima) automobila. Od mehaničkih poboljšanja tu su modifikovani amortizeri, a u motor je ugradjen "Zenith" karburator, radi boljeg paljenja po hladnim zimskim uslovima.Te poslednje godine proizvodnje 1987, urađene su finalne kozmetičke izmene, najviše u enterijeru, a 5-stepena transmisija je postala standard za SAAB 90 koji je svoje postojanje završio te iste godine.

Za sve ove 3 godine proizvodnje uz SAAB 90 je bio dostupan samo jedna verzija B201 motora u atmosferskoj varijanti snage 100ks, i prava je tuga što ovaj model nije dobio Turbo motor koji bi ga učinio posebnim dao mu performanse koje izgledom i zaslužuje. Na kraju, SAAB 90 Turbo je otišao u historiju kao jedan od vrlo rijetkih ali i slabo opremljenih modela koji je SAAB napravio. Sa proizvodne trake za 3 godine sišlo je 25.378 automobila.

Među njima se krije i jedna limitirana edicija, napravljena u svega 10 primeraka, koja je veoma rijetka pojava. To je SAAB 90 Lumikko, koji je dolazio u snežno beloj boji po kojoj je bio prepoznatljiv, a motor je ostao isti. Ova edicija je ostala upamćena po pobedi u neobičnom takmičenju koje je sproveo jedan Finski magazin, u kome je pravilo bilo da se bazni model koji fabrički nema nadgradnju na nešto specijalno veću opremu, modifikuje raznim dodacima, sa ograničenim budzetom od 10.000 Finskih maraka.

SAAB 90 je tu dobio aerodinamički bodi kit, SAAB 900 AERO felge sa tri kraka, zadnji spojler, a branici, ručke od vrata, maska, pa čak i okviri prednjih svetala su bili obojeni u tu snežno belu boju. U enterijer je ubačen kožni volan iz SAAB-a Turbo, dodati su neki instrumenti i originalni SAAB-ovi zvučnici. Nažalost, motor je ostao atmosferski kao i u običnom SAAB-u 90, te perfomanse nisu bile poboljšane. SAAB 90 Lumikko je odnio pobjedu i proglešen je za najlepši bazni automobil na ovom zanimljivom takmičenju. Kao što je to postalo uobičajeno, svaki SAAB-ov model koji je izašao, u nečemu je odneo neku pobedu i ostao zapažen, poseban, a ta tradicija nije zaobišla ni SAAB 90 koji će po ovome ostati upamćen iako nije imao bogatu opremu niti jake motore, a od strane pravih ljubitelja SAAB-a biće uvijek voljen i poštovan.

Specifikacije za SAAB 90:

  • Motor: SAAB B201 atmosferski; zapremina 2.0L(1985cm3), redni 4 cilindara, 8v(2 ventila po cilindru), OHV tip konstrukcije, jedno bregasto vratilo, karburator, kompresija 7.2:1, prečnik cilindra/hod klipa: 90mm/78mm; motor postavljen uzdužno napred, iznad prednje osovine.
  • Transmisija: Petostepeni i 4-stepeni manuelni menjač koji snagu prenosi na prednju osovinu.
  • Snaga: 100ks pri 5.200 ob/m; obrtni momenat od 162Nm pri 3.500 ob/m.
  • Ogibljenje: Napred teleskopski amortizeri, pozadi kruta(čvrsta osovina)osovina, kočnice sa diskovima na sva 4 točka.
  • Dimenzije(D/Š/V): 4580mm/1689/1420, međuosovinsko odstojanje iznosi 2459mm, masa automobila: 925KG.
  • Perfomanse: Maksimalne brzina je 170km/č; ubrzanje do 100km/č za 13 sekundi.

 

Jovan Raičević
Saab club Serbia